Blogs over functioneel beheer

Waarom moeilijk doen, als het samen kan?


Grote families en het werkleven, kun je dit met elkaar vergelijken? Ik ben van mening van wel. Om te beginnen, wat zal ik eens zeggen over grote families? Het kan erg gezellig zijn als je met z’n allen bent (hoe meer zielen hoe meer vreugd) en er is altijd wel iemand waar je goed mee om kan gaan. Maar weegt dit voldoende op tegen alle frustraties en irritaties die er zijn binnen zo’n grote familie? Hoe meer gezinsleden er zijn namelijk, met hoe meer verschillende mensen met verschillende gedachtegangen en karakters je te maken hebt. En ik kan je vertellen, dit botst nog wel eens.

FB Blog - Moeilijk doen

Lees meer...

Onderwerpen: samenwerking, Functioneel beheer, blog, Familie

Digitaal is soms fataal


Het digitaliseren van werkzaamheden is niet altijd beter dan iets handmatig aan te pakken. 

Grappig hoe snel er een applicatie bij gehaald wordt, omdat iemand er over gehoord heeft en het ook wil uitproberen. Of gewoon omdat het gaaf is hoeveel er al mogelijk is in digitalisering en men daar gebruik van wil maken. Natuurlijk heeft dit vaak ook wel meerwaarde, maar soms wordt om functionaliteit gevraagd die eigenlijk overbodig is als men zich aan de procesafspraken zou houden. Zoals een vraag die ik laatst hoorde: leidinggevenden wilden graag periodiek herinnerd worden aan het goedkeuren van verlofaanvragen. Daar moesten workflows voor worden ingericht en rollen en rechten voor worden aangepast. Terwijl een leidinggevende prima zonder deze functionaliteit kan, en het juist bij zijn taken hoort om de planning op orde te hebben, konden ze toch het systeem (en de functioneel beheerder) de schuld geven als een medewerker niet tijdig goedkeuring kreeg.

Hoe ver ga je met het ondersteunen van zulk maatwerk?

Lees meer...

Onderwerpen: samenwerking, Functioneel beheer, blog, Digitaliseren

SLA's en DAP's? Die hebben wij toch niet nodig…?


Deze blog is geschreven door Bert Franken, Consultant bij IV-experts.com. Bert is bereikbaar via Linkedin en e-mail.

Bert-FrankenRondom het gebruik en beheer van de Informatievoorziening (IV) zijn veel partijen bezig in veel verschillende rollen en vanuit allerlei belangen. Daarbij zijn de verschillende ‘piketpaaltjes’ (wie doet wat en zo) op zijn zachtst gezegd niet altijd even duidelijk. Het lijkt dus logisch dat afspraken over de dienstverlening die wordt geleverd, worden vastgesteld en vastgelegd.

De praktijk blijkt echter een stuk weerbarstiger. Bij veel van de organisaties waar wij komen blijken formele (werk)afspraken tussen partijen niet of nauwelijks aanwezig. En degene die er zijn (doorgaans SLA’s of DVO’s) zijn verworden tot ‘papieren tijgers’ waar niemand nog naar omkijkt. Waar ze er wel zijn en ook worden gebruikt gaat het doorgaans om afspraken met externe leveranciers, maar zelden binnen de eigen organisatie (tussen Functioneel Beheer en de interne ICT-organisatie, laat staan tussen Functioneel Beheer en ‘de business’). Terwijl daar in essentie sprake is van dezelfde soort relatie, afhankelijkheden en verantwoordelijkheden als met een externe leverancier.

Lees meer...

Onderwerpen: service level agreement, samenwerking, leverancier, dossier afspraken en procedures

Nieuwe blogs in uw mailbox?

Populairste items