Blogs over functioneel beheer

Informatiemanagement op functioneel, tactisch en strategisch niveau


Co-branding logoGladwell Academy en IV-experts.com trekken nu enkele maanden samen op in het aanbieden van trainingen Informatiemanagement en Functioneel Beheer. Sirona de Ruiter schoof aan met Patrick van Zandwijk en Aranea de Jager om de nieuwe indeling op drie trainingsniveaus te bespreken. 

Lees meer...

Onderwerpen: ontwikkeling, opleiding, Functioneel beheer

Ontwikkelingen en profilering in Functioneel Beheer


functioneel-beheer-profilering

“Functioneel Beheerders zijn vaak onbekend in de organisatie en dat maakt onbemind. Een gemiste kans, want juist Functioneel Beheerders hebben essentiële kennis van de informatievoorziening. Door mee te gaan met ontwikkelingen en actief te communiceren kunnen zij wél hun positie innemen en hun meerwaarde laten zien.” Mirjam Bekkenkamp, Teamcoach Functioneel Beheer bij IV-experts.com, licht aan de hand van vier ontwikkelingen toe hoe Functioneel Beheerders zich beter kunnen profileren.

Lees meer...

Onderwerpen: ontwikkeling, Functioneel beheer

De 'PR' van Functioneel Beheer: Laat (van) je horen!


Deze blog is geschreven door Bert Franken, Consultant bij IV-experts.com. Bert is bereikbaar via Linkedin en e-mail.

Consultants PR Functioneel Beheer

In een vorige blog heb ik het al kort gehad over het feit dat Functioneel Beheer moeite heeft met zichzelf naar ‘buiten’ te profileren. In deze wil ik hier meer specifiek op ingaan.

In veel organisaties hebben Functioneel Beheer teams / afdelingen moeite om zich te profileren. Oorzaken hiervan zijn o.a.:

  • De algemene instelling van beheerders: Veel aandacht voor de belangen van anderen (gebruikers), maar niet voor de eigen belangen. ‘Dienstverlening zonder anderen lastig te vallen’.
  • Het idee dat iedereen toch wel weet wat Functioneel Beheer is / doet, terwijl dat doorgaans niet vanzelfsprekend is. Zeker binnen de ‘business’ heeft men hier vaak weinig tot geen idee van.
Lees meer...

Onderwerpen: professionalisering, inrichting, ontwikkeling

De kracht van 'het waarom', keuzes maken en committeren


Deze blog is geschreven door Sirona de Ruiter, Consultant bij IV-experts.com. Sirona is bereikbaar via Linkedin en e-mail.

Sirona-Wit-Pizzasessie-XL

We willen graag meer gestandaardiseerd werken
We willen graag meer grip op ons werk
We willen graag beter kunnen plannen
We vinden dat we vaak overrulled worden
We vinden dat er vaak zomaar nieuwe projecten door onze planning heen lopen…

En het is allemaal waar… en ik wil en vind dit ook altijd… Maar het lijkt zo ontzettend lastig om er wat aan te veranderen, want het ligt immers niet altijd binnen je eigen invloedsfeer. Zo lijkt het. En toch geloof ik dat je als team ontzettend veel kunt veranderen en vasthouden. Daar zijn 3 dingen voor nodig:

  1. het waarom
  2. keuzes maken op basis van het waarom
  3. committeren

Lees meer...

Onderwerpen: professionalisering, ontwikkeling, proactief

Eén is geen: sla de handen ineen!


Deze blog is geschreven door Sirona de Ruiter, Consultant bij IV-Experts.com. Sirona is bereikbaar via Linkedin en e-mail.

Sirona-Wit-Pizzasessie-XLElke organisatie kent ze wel: die ene collega die zoveel kennis bezit dat wanneer die uit zou vallen de hele organisatie in brand staat. In mijn vorige team had ik ook zo’n collega. Als hij op vakantie ging hadden we die periode serieuze stress, "als er maar geen incidenten
plaatsvinden want dan kunnen we niet leveren". In werkinstructies stond letterlijk:
“stap 3 -> vraag bij collega x het bestand y op”. Gekscherend zeiden wij dat hij nooit alleen in een auto mocht zitten, stel je voor dat hij tegen een boom aanrijdt. We deden er lacherig om maar het was een enorm risico. Hij bezat cruciale informatie die nergens goed geborgd was. Daar krijg je toch slapeloze nachten van!?

Lees meer...

Onderwerpen: professionalisering, ontwikkeling, proactief

Het "wij en zij" complex van functioneel beheerders


Deze blog is geschreven door Mirjam Bekkenkamp, Coach bij IV-Experts.com. Mirjam is bereikbaar via Linkedin en e-mail.

Toen ik als functioneel beheerder startte binnen een heel leuk team ben ik er ook in getrapt. Het wij-zij fenomeen. Wij als functioneel beheerders strijden, namens de business, voor een klantvriendelijke applicatie. En zij: de leverancier, de klantenservice aldaar, de ontwikkelaars en iedereen die invloed heeft op hoe de applicatie verder wordt ontwikkeld, luistert niet. Wij weten wel wat het beste zou zijn voor de klant, maar zij…  ‘doen alleen wat hen het beste uitkomt’, ‘snappen het niet’, ‘luisteren niet’, ‘…’ vul maar in. Met als gevolg dat de communicatie tussen beide verre van soepel verloopt. Herkenbaar?

vingerwijzen functioneel beheer.jpg

Lees meer...

Onderwerpen: ontwikkeling, coaching, communicatie

Professionalisering functioneel beheer in een dynamische omgeving: wat is nou precies de uitdaging?


Deze blog is geschreven door Bert Franken, Consultant bij IV-Experts.com. Bert is bereikbaar via Linkedin en e-mail.

organisatieverandering functioneel beheer.jpgInmiddels houd ik mij al ruim 25 jaar bezig met het vormgeven en verbeteren (ook wel professionalisering genoemd) van (Functioneel) Beheer organisaties. En in al die jaren blijkt iedere keer weer dat er bijzondere ideeën bestaan over dit soort trajecten. Zo begint iedere intake doorgaans met de vraag van de potentiele opdrachtgever: ‘Wanneer is het klaar?’, ‘Wanneer heb ik het?’, of iets van die strekking. Mijn antwoord bestaat dan altijd uit een wedervraag: ‘Wat is het?’ Vervolgens wordt het meestal angstwekkend stil. Wat in feite meteen de kern van het probleem aangeeft.

Lees meer...

Onderwerpen: professionalisering, ontwikkeling, verandering

Functioneel Beheer en de grenzen van haar dienstverlening


Deze blog is geschreven door Bert Franken, Consultant bij IV-Experts.com. Bert is bereikbaar via Linkedin en e-mail.

Blog Bert Franken.jpgOm meteen duidelijk te zijn: Functioneel Beheer heeft een belangrijke, dienstverlenende rol m.b.t. de informatievoorziening aan de business. Dus ja: Functioneel Beheer is in belangrijke mate een dienstverlener. Maar niet ten koste van alles. Dus: Hoever gaat deze dienstverlening? Wat zijn daar de grenzen van?

Wat ik in mijn praktijk vaak zie is dat deze vragen zelden expliciet worden beantwoord. Laat staan dat deze antwoorden leiden tot goede (werk)afspraken met andere partijen. De dienstverlening gaat tot 'het gaatje' en er zijn feitelijk geen grenzen. Dat heeft een (helaas te vaak letterlijk) 'overspannen' Functioneel Beheer organisatie tot gevolg. Medewerkers moeten zich in allerlei bochten wringen om zaken gedaan te krijgen, en doorgaans kunnen ze daarbij niet de kwaliteit leveren die ze zouden willen of misschien wel moeten. Ondanks het feit dat vaak structureel meer uren worden gemaakt dan formeel toegekend. Het 'afbrand-risico' is dan ook relatief hoog binnen Functioneel Beheer. Ik heb helaas al veel goede mensen met een burn-out zien wegvallen. Het is daarbij makkelijk om naar anderen te wijzen en de schuld van dergelijke situaties te leggen bij managers of gebruikers of ...

Maar voor een belangrijk deel moet ik helaas zeggen: eigen schuld, dikke bult!

Lees meer...

Onderwerpen: professionalisering, inrichting, ontwikkeling

Stelling: functioneel beheerders en informatiemanagers kunnen zichzelf niet goed (genoeg) verkopen.


Blog.jpgIk (Martijn Buurman) heb mijn collega's van IV-Experts.com deze zomer een stelling voorgelegd met de vraag hierop te reageren. De stelling is : "Functioneel beheerders en informatiemanagers kunnen zichzelf niet goed (genoeg) verkopen". Deze blog is daarvan het resultaat! Ik wens u veel leesplezier. En voel uzelf ook vooral vrij om ook te reageren middels het reactieformulier onderaan deze blog. We hopen daarmee nog meer reacties te kunnen verzamelen op deze stelling.

Lees meer...

Onderwerpen: activiteiten, ontwikkeling, competenties, positionering

Van trainee naar senior functioneel beheerder in twee jaar


Deze blog is geschreven door Maxime Barrettapiana, Senior Functioneel Beheerder bij de Rijksdienst voor Caribisch Nederland op Bonaire.

Het is vrijdagochtend 6 maart 2015, ik zit in de trein nogmaals mijn uitgeprinte artikelen over functioneel beheer en informatiemanagement door te nemen. Ik had voorheen nog nooit van deze 2 termen gehoord maar ik heb om half 11 een gesprek met Martijn om te kijken of wij iets voor elkaar kunnen betekenen. Ik was als afgestudeerd Bestuurskundige op zoek naar een baan en via via ben ik in contact met Martijn gekomen. We hadden elkaar een week eerder al telefonisch gesproken en vonden het allebei fijn om even face to face te spreken. Het gesprek verliep uitstekend en achteraf was ik onder de indruk van de passie en het enthousiasme waarmee Martijn over het vakgebied Functioneel Beheer praatte.

Lees meer...

Onderwerpen: senior, ontwikkeling, competenties, trainee

Nieuwe blogs in uw mailbox?

Populairste items